Minut ja kuusi muuta äitiä oli kutsuttu
koululle tapaamiseen. Kutsu oli tullut virallisen kirjeen muodossa. Kirje ei
enteillyt hyvää: lapseni ei yritä parastaan, häiritsee tunnilla ja saa liian
huonoja arvosanoja. Koulun rehtorikin tulisi paikalle.
Ennen tapaamista parkkeerasin penkille jäätelöbaarin eteen ja vahvistin itseäni isolla pallolla pistaasijäätelöä. Arvelin tarvitsevani sen. Kohta penkille ilmaantui muitakin äitejä. Siinä nökötimme rivissä ja hermostuneesti keskustelimme lapsistamme. Kaikki tunsimme syvää myötätuntoa – ei suinkaan opettajia – vaan lapsiamme kohtaan, jotka joutuvat italialaisen koulun läpikäymään.
Ennen tapaamista parkkeerasin penkille jäätelöbaarin eteen ja vahvistin itseäni isolla pallolla pistaasijäätelöä. Arvelin tarvitsevani sen. Kohta penkille ilmaantui muitakin äitejä. Siinä nökötimme rivissä ja hermostuneesti keskustelimme lapsistamme. Kaikki tunsimme syvää myötätuntoa – ei suinkaan opettajia – vaan lapsiamme kohtaan, jotka joutuvat italialaisen koulun läpikäymään.
Tapaamiseen oli koottu kaikki luokan
opettajat. Hekin nököttivät rivissä, mutta puolestaan luokan seinustalla, kun
rehtori aloitti kertomaan miksi tapaaminen oli järjestetty. Lähinnä hän
keskittyi puheessaan siihen, miten huonosti me kasvatamme lapsiamme. Miten
hänkin on työssäkäyvä äiti ja silti ennättää iltaisin tarkistaa, että läksyt
ovat tehty. Miten meidän täytyy osoittaa esimerkillä, että koulu on tärkeää.
Sitten oli opettajien vuoro:
- historian opettaja nousi oikein
seisomaan ja mesosi miten miedän täytyy rankaista lapsiamme. Ymmärrättekö te –
lapsia täytyy rankaista!!
- englannin opettaja aloitti istuen,
mutta sitten kiihtyessään hänkin nousi seisomaan. Hän oli syvästi järkyttynyt
siitä, että keskiviikkona (lyhyt koulupäivä päättyy 13.00) hän on nähnyt
poikein pelaavan jalkapalloa pihalla. ” Kello kolmelta iltapäivällä” hän huusi ja käsillä viuhtoen vahvisti
sanomaansa. ”Kello kolmelta tehdään läksyjä. Jos läksyt on tehty seitsemään
iltaan mennessä, niin sitten voidaan mennä pelaamaan palloa”.
Olin jossain vaiheessa
avannut suuni ja maininnut lasten motivoinnista ja olisiko jotain mitä koulu
voisi tehdä motivaation kasvattamiseksi.
-
Maantiedon opettaja (taas yksi,
joka nousi seisomaan ja huusi) korosti vahvasti painottaen, että heidän
tehtävänsä ei ole motiovoida lapsia oppimaan, heidän tehtävänsä on opettaa.
Tätä huutoa muut opettajat säestivät, mutta valitettavasti kakofoniasta johtuen
en saanut poimittua enempää sanomaa.
-
Historian opettaja jatkoi
saarnaansa, joka tällä toisella kertaa kesittyi samaan kuin rehtori. Miten me
emme korosta tarpeeksi lapsillemme sitä että koulu on tärkeää.
Selväksi tuli myös se,
-
että lapset tulevat kouluun
tapaamaan kavereitaan. Apua - sehän on aivan järkyttävää. Olemme syvästi
pöyristyneitä tästä tosiasiasta Petterin kanssa.
-
että lapset eivät jaksa keskittyä
tunnilla. - Tämäkin tuli aivan yllätyksenä ja puun takaa. Luokassa on on paljon
poikia, ja Lillin lisäksi ainakin muutama tyyppi, joilla on
keskittymisvaikeuksia. Päivän aikana ei pidetä taukoja, vaan lähes putkeen
opiskellaan kahdeksan tuntia.
-
että lapset eivät tee tarpeeksi ja
huolella kotiläksyjään. – myönnän, etten jaksa joka ikinen ilta ja
päivä niuhottaa läksyistä. Ajattelen myös, että kahdeksan tuntia opiskelua
päivässä riittää. Säälittää laittaa lapsi vielä illaksikin koulukirjojen
ääreen. Vaikka se täällä normaalia onkin.
Kotona kaadoin itselleni ison lasin viiniä ja
soitin miehelleni. Sanoin, että otan tämän nyt ihan huumorilla, mutta oli kyllä
viimeinen koulukeskustelu, johon minä osallistun. Olen jo loistanut poissaolollani koko talven.
Aina kun Petteri on Italiassa hän käy keskustelemassa opettajien kanssa Lillin
asioista. Jostain syystä myös opettajat suhtautuvat isään paljon
rauhallisemmin. Luulen, että Petteri välttyy näiltä kasvatussaarnoilta. Hän saa
aivan asiallisia neuvoja siitä miten Lillin koulutyötä voisi parantaa.
Äiditkö täällä vain ovat vastuussa lapsistaan?
Miksi kukaan ei tässä tapaamisessa maininnut, että olisi hyvä, jos isätkin
olisivat paikalla. Mikä on isien rooli italialaisessa kasvatustyössä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti